Deze week heb ik deelgenomen aan het Event Groei georganiseerd door de Rabobank. Er werden presentaties gegeven over groei van een jong bedrijf, groei als startende ondernemer en groei met social media. Rode draad van de bijeenkomst was het hebben van een plan. Een bedrijfsplan waarin duidelijk staat op welke doelgroep je je richt. Dan kan je ook veel beter bepalen waar je jouw doelgroep moet zoeken. Dan kan je ook je marketing activiteiten daarop instellen. (bijv. via social media). Dat bedrijfsplan wil je ook regelmatig evalueren, zodat je het kunt bijstellen als dat nodig is.
Martin van der Zee van Nostradamus ICT vertelde hoe hij zijn bedrijf het Pannekoekerhuis in den Hout had overgenomen en uitgebreid. Hij hanteerde daarbij 5 regels:
- Het glas is half vol (wees optimistisch)
- Streef naar het beste
- Stel duidelijke doelen
- Neem kleine stapjes
- Heb lol
Voor service en kwaliteit ging hij voor het beste:
- Wees klantvriendelijk
- Kies voor kwaliteit
- Bied prima service(doe iets wat je klant niet verwacht)
- Snelheid
Daarnaast ging het over de inzet van social media. Social media zet je in op die “plaatsen” waar je klant zich bevindt. Je eigen website gebruik je als je “verbeeldingsplaats” en met berichten op facebook, twitter etc. probeer je geïnteresseerden naar jouw website te krijgen. Dit verkeer kan je monitoren met Google analytics.
Al met al een interessante avond en voer om te overdenken en uit te werken!