Zorgen dat je website goed op Google wordt gevonden, doe je niet voor niets. Bijna 90% van al het internetverkeer begint bij deze gigantische zoekmachine. Voor verschillende doeleinden is het daarom erg belangrijk dat je goed scoort.
Met de juiste intentie bereik je meer mensen
Naast Google vloeit er ook veel verkeer uit social-media-kanalen, zoals Facebook, Twitter en Instagram. Echter, de kans dat je daadwerkelijk aan deze bezoekers iets verdiend, is een stuk kleiner. Er zit namelijk een groot verschil tussen de bezoekers uit Google en die via social media op je website komen.
Google zit een een bijzondere positie. Iedere internetgebruiker weet dat zij met praktisch al hun vragen bij de zoekmachine terecht kunnen. Waar kun je deze schoenen kopen? Hoe werkt instelling X op televisie Y? Hoe moet ik mijn muur schilderen? Wat kost een stukadoor? Al deze vragen zorgen dat Google perfect kan inschatten wat deze bezoekers willen.
Bezoekers gebruiken Google dus met een bepaalde intentie. Waar bij Facebook jouw website “plots” in iemands tijdlijn kan verschijnen, belanden bezoekers via Google op jouw website als de kans groot is dat ze willen wat jij hebt te bieden. Doordat de intentie bekend is, is de kans groot dat de bezoeker ook daadwerkelijk actie wil ondernemen.
SEO is nuttig voor bloggers
Een blog schrijven doe je niet alleen voor jezelf. Je wilt een bepaald publiek bereiken. Via Google kun je precies bepalen welk publiek dat is. Wat zijn de onderwerpen, waarop je doelgroep zoekt? Op welke vragen kun jij in je artikelen antwoord geven? Via Google trek je lezers aan die precies op zoek zijn naar informatie, waarover jij schrijft. Eén artikel dat bovenaan in de zoekresultaten staat, kan je al een zeer toegewijd publiek opleveren.
Je bedrijfswebsite heeft baat bij SEO
Als je de website van je een eigen bedrijf of die van van jouw organisatie beheert, dan heeft zoekmachine optimalisatie enorm nut én waarde. Op Google zijn er namelijk duizenden mensen op zoek naar oplossingen voor problemen die zij ervaren, naar producten die zij willen kopen of naar vakmensen die ze willen inhuren. En via Google bereik je ze.
Webshops en SEO
SEO voor webshops is bijzonder uitdagend. Je kunt je daarom vaak beter focussen op aanvullende informatie die jij aanbiedt aan mogelijke kopers, dan je producten proberen te laten scoren. Via verschillende technieken kun je toevallige websitebezoekers omtoveren tot potentiële klanten.
In plaats van je toffe collectie sportschoenen te promoten, kies je om een diepgaand artikel schrijven over hoe jouw klanten hun schoenen schoon, mooi en als nieuw kunnen houden. Dit artikel scoort, mensen klikken op je artikel, maken kennis met jouw webshop en worden zo verleid om iets te kopen.
Hoe werkt SEO?
Simpel gezegd werkt Google als één grote computer. Deze computer bezoekt dagelijks miljoenen websites. Het bekijkt de website, bepaalt over welk onderwerp die gaat en slaat dat op. Daarna koppelt het je website aan zoektermen. Als potentiële bezoekers deze zoekterm intypen en jouw website daarbij aansluit, dan wordt jouw website aan deze gebruiker weergegeven.
Meer info?