Verouderde website scoort lager in Google
Stel, je hebt een verouderde website en je vindt het leuk als mobiele internetters je ook nog kunnen vinden. Dan heb je binnenkort pech. Want al gaat het gefaseerd – ‘Mobilegeddon’ is nu echt begonnen. Zo noemen betrokkenen een ingrijpende verandering in Google’s zoekalgoritme.
Sinds eind april 2015 houdt ’s werelds meest gebruikte zoekmachine rekening met de ‘mobielvriendelijkheid’ van een website. En dat heeft grote gevolgen voor miljoenen websites – vandaar de apocalyptische bijnaam.
Heb je een verouderde, mobielonvriendelijke site? Dan komt hij voortaan op mobiele apparaten lager in Google’s zoekresultaten te staan. Het gaat bijvoorbeeld om sites met te kleine teksten voor smartphone-schermen of met links en schuifjes die slecht met een vinger zijn te bedienen.
Koninklijk Huis komt niet door de keuring
Op de online test voor webontwikkelaars kun je zien of jouw website Google’s goedkeuring krijgt. Daaruit blijkt ook dat talloze Nederlandse websites niet aan de nieuwe criteria voldoen, zoals die van ANP, Blokker, Pearle, Radio 1, het Koninklijk Huis en rotterdam.nl.
Ook grote buitenlandse sites hebben een probleem. De BBC, de Financial Times en de sociale nieuwswebsite Reddit, om er een paar te noemen. De verliezers van Google’s mobiele apocalyps staan voor een simpele keuze: de site ombouwen of internetverkeer mislopen.
Google belangrijk voor vondbaarheid Google
In een wereld waarin Google een marktaandeel heeft van 90 procent en pakweg de helft van het zoekverkeer via mobiele apparaten verloopt, is dat eigenlijk geen keuze. Een hoge positie in de zoekresultaten heeft voor veel bedrijven direct gevolg voor het binnenslepen van adverteerders, opdrachten of klanten.
Grote kans dus dat de stap van Google er voor zorgt dat internet er in de toekomst op mobiele schermen beter uit gaat zien. Dat is ook precies wat Google wil: de gebruikservaring van internet op mobiele apparaten verbeteren.
Strop voor kleine bedrijven
Voor kleine bedrijven betekent de stap van Google een kostenpost van enkele duizenden euro’s. Neem een Amsterdamse hamburgerketen , dat een ‘mobielonvriendelijke’ site heeft. De eigenaar laat een nieuwe site bouwen voor vier- a vijfduizend euro.
“Op zich niet zo’n groot probleem. We waren het toch al van plan, maar nu nemen we ook Google’s eisen mee. Ik begrijp de stap van Google wel. Ook wij willen goed leesbaar zijn op een mobieltje.”
Hoe groot de impact van de wijzigingen is weten experts nog niet precies. Het nieuwe algoritme wordt gefaseerd ingevoerd, waardoor het nog weken kan duren voordat alle effecten duidelijk zijn. Onderzoeksbureau Searchmetrics bracht dit weekend zijn voorlopige resultaten voor internationale sites naar buiten en die zijn niet mis. Het bureau houdt ranglijsten bij van honderdduizenden domeinnamen op basis van hun vindbaarheid op Google.
Wilt u uw website ook beter zichtbaar laten zijn neem dan contact met ons op. Dat kost eerder een paar honderd euro dan een paar duizend!