Wat doen bezoekers op uw website?

Hitte kaarten

Heatmaps of in het nederlands “Hitte kaarten” tonen u precies waar mensen klikken – en niet klikken – op uw website. Google Analytics is een populaire keuze voor real-time informatie, zoals hoeveel mensen uw site bezoeken, hoe ze deze gevonden hebben en uw zgn. bounce rate. Maar alleen een hitte kaart kan u helpen begrijpen wat bezoekers doen op uw website.

Gewapend met deze informatie, kunt u uw pagina’s verbeteren om de bezoekers te laten zien wat ze willen zien. Ook kunt u zaken aanpassen zoals navigatie ( het menu) en “call to action” knoppen beter zichtbaar maken en dus meer aanklikbaar.

Wat is een Hitte kaart?

Het is letterlijk een hete kaart. Nee, niet een kaart die in brand is gestoken, maar een kaart die aangeeft hoe de activiteit van een bezoeker wordt verdeeld over het browservenster. Het maakt de activiteiten op uw website zichtbaar door kleuren. Rood  waar bezoekers het meest vaak zijn tot blauw waar weinig met de cursor naar toe wordt bewogen.

Dit is een Hitte-kaart:

Wat doen bezoekers op uw website? Ziet u hoe de kleuren zijn verdeeld over de pagina? Blauwe gebieden zijn gebieden waar de cursor van de bezoeker het minst heeft gezweefd  / of geklikt. Op dat gedeelte heeft de bezoeker de minste tijd doorgebracht. Rode gebieden zijn gebieden waar de cursor van de bezoeker het meest zweefde en / of klikte. Dit schetst een beeld van hoe een bezoeker met uw site omging, wat hun interesse gevangen hield , en wat ze meer wilden zien. Het laat u zien welke delen van uw site  “hot” zijn en welke delen “niet.” U kijkt dus als het ware over de schouder van de bezoeker mee wat deze met uw site doet.

Wat kunnen Hitte kaarten u vertellen over uw website?

Mensen zijn visueel ingesteld. Kan iemand mij bijvoorbeeld leren lopen door een reeks instructies? Ik zou me die niet herinneren. Maar toon mij een beeld met uitleg en het lukt wel. Hitte kaarten vertellen u hoe een bezoeker “beweegt” op uw site. Maar wat u kunt verzamelen aan informatie is veel uitgebreider dan dat. Op een goede hitte-kaart kunt u zien:

Wat bezoekers interesseert.

De oranje tot rode gebieden op een warmte-kaart geven u een concreet visuele aanwijzing over wat uw bezoekers van de site willen weten. Dit is essentieel voor het creëren van een site die spreekt tot uw doelgroep.

Of er sprake is van navigatie verwarring.

Als er een heleboel klikken op een gebied plaats vinden die geen “link” zijn, moet je dat pagina element waarschijnlijk heroverwegen, zodat het minder “klikbaar” lijkt. Of misschien wilt u dat gebied juist wel tot een link omvormen.

Of bezoekers worden afgeleid.

Als er geen duidelijke stroom is volgens welke uw bezoeker werkt op uw pagina, heeft u een probleem. Één punt moet logisch doorstromen naar het volgende, en die weer naar de andere, enzovoort.

Wat werkt en wat niet.

Hitte kaarten kunnen laten zien of mensen klikken op datgene waarop u wilt dat ze klikken.  Als het klikbare element bedoeld is om leads binnen te halen en het is erg koud, dan weet je dat er iets op dit gebied moet worden aangepakt.

Hoe de conversie geschied.

Een gebrek aan klikken op uw aanmeldingsformulier of op “Meer” knoppen, of uw links naar producten geeft duidelijk aan dat er op dat punt iets moet veranderen.

Welke beelden worden het meest door de bezoekers bekeken.

Volgens een case studie van SumoMe, kunnen hitte kaarten helpen om te bepalen welke beelden op uw site het meest tot de verbeelding spreken. Zo maakt een marketing consultant bijv.  gebruik van de warmte kaarten op de referenties van haar klanten om te zien welke beelden/teksten bezoekers het meest interessant vinden. Ze benadrukken deze beelden dan meer op hun website en ze gebruiken ze in reclamecampagnes.
Wilt u ook (meer info over) een hitte kaart voor uw website; neem dan contact met ons op.

 

Bron: WPMU DEV