Bastiaan Burger Webdesign gratis afbeeldingen

9 Tips voor een succesvolle webshop

Waar je vroeger nog alleen vanuit passie een succesvolle webwinkel kon beginnen, is dat tegenwoordig wel anders. Het toenemende aantal webwinkels zorgt voor veel concurrentie, de tijd van het alleen leven vanuit je passie is voorbij. Het hebben van een gedegen plan en een duidelijke strategie is een absolute must wanneer je van je webshop een echte onderneming wilt maken

1. Maak een startplan

Een ondernemingsplan vormt de basis van jouw bedrijf. Welke producten ben je van plan online te gaan verkopen, waarom denk je dat het een goed idee is, wie zijn je klanten, wie zijn je concurrenten en hoe denk je winst te maken?

2. Bepaal je doelgroep

Hoe beter jij je klant kent, hoe effectiever je kunt zijn. Het is van groot belang om te weten wie jouw klanten zijn, zodat je op de juiste manier met hen kunt communiceren. In een fysieke winkel is het vrij makkelijk om achter de eigenschappen van je doelgroep te komen: ze komen bij je langs, vertellen wat ze leuk vinden en geven je misschien zelfs tips. Bij een online winkel gaat dat niet. Wel kun je daarvoor Google Analytics en Hotjar (enquêtes) gebruiken.

3. Zorg voor een uniek assortiment

Een webwinkel met een nichemarkt onderscheidt zich van de concurrent door een uniek assortiment aan een specifieke doelgroep aan te bieden. Voordat je je webshop opzet, is het dus van belang om te zoeken naar de niche van je webwinkel. Weet je niet goed wat voor niche goed bij jou past, maak dan bijvoorbeeld een mindmap waarin je jouw passies, hobby’s en expertise verwerkt. Schrijf ook op welke problemen jij voor je doelgroep kunt oplossen. Blijf dicht bij jezelf en je zult zien dat je in mum van tijd je niche hebt gevonden.

4. Overzicht in je webshop

Zorg dat je webshop overzichtelijk is. Een potentiele klant moet snel vinden waarnaar hij of zij op zoek is en daarbij zo min mogelijk hoeft te klikken. Maak gebruik van categorieën en een overzichtelijk navigatiemenu.

5. Gebruik originele afbeeldingen en teksten

Unieke productteksten versterken je positie op meerdere vlakken. Wanneer je ze vanuit je eigen ervaring schrijft, dan laat jij je expertise zien. Daarnaast zijn unieke productteksten belangrijk voor je online zichtbaarheid. Ook voor beeldmateriaal geldt dat je jouw shop er echt uit kunt laten springen, wanneer je aandacht besteed aan mooi sprekend beeldmateriaal.

6. Zorg dat je vindbaar bent voor zoekmachines ( Google)

De online zichtbaarheid van je webshop optimaliseren, begint bij een goed zoekwoordenonderzoek. Zoekwoorden zijn de termen die een gDe online zichtbaarheid van je webshop optimaliseren, begint bij een goed zoekwoordenonderzoek. Zoekwoorden zijn de termen die een gebruiker in Google ingeeft om op jouw webshop terecht te komen. Heb je een online webshop met bijvoorbeeld sieraden, dan kun je voor veel verschillende zoekwoorden in Google ‘ranken’. Eén van de vele mogelijke zoekwoorden voor jouw webshop kan bijvoorbeeld ‘online gouden sieraden kopen’ zijn. Hoe je kunt ranken voor dit zoekwoord? Content is het antwoord! Optimaliseer de categorieën van je website voor jouw gekozen zoekwoorden en vergeet ook zeker je productpagina’s niet.

7. Gebruik Social media

Social media is waar jij je community opbouwt en contact onderhoudt. Het zijn de platformen waar je van klanten fans kunt maken. Veel beginnende webshopeigenaren gebruiken hun persoonlijke profielen op social media als een ‘zakelijk’ profiel. Dit gaat je niet helpen! Creëer een zakelijke Facebook-pagina om daar alles omtrent je webwinkel te posten en je volgers up-to-date te houden. Er bestaan uiteraard uitzonderingen, maar in 99% van de gevallen is een zakelijk profiel het beste. Daarnaast kun je daarmee ook advertenties plaatsen, iets wat met een persoonlijk account niet kan.
Voordat je begint met posten, is het belangrijk om te bepalen welke social media geschikt zijn voor jouw webshop. Facebook, Instagram, Linkedin, Snapchat, of misschien Pinterest? Wees verder niet bang om je menselijke kant op social media te laten zien. Je volgers vinden het leuk om te zien wat er achter de schermen gebeurt en hoe jij jouw webshop laat groeien.

8. Publiceer duidelijke voorwaarden

Vermeld bedrijfsgegevens en voorwaarden, zodat je geen argwaan opwekt. Onderschat verder ook niet het belang van de retourprocedures en levervoorwaarden. Je concurrent vermeldt hoogstwaarschijnlijk duidelijk in zijn webshop dat het erg makkelijk is om een pakketje retour te sturen. Voor veel mensen is dat toch fijn om te weten – het kan ze zelfs over de streep halen om tot aankoop over te gaan. Ook is duidelijkheid omtrent verzendkosten en levertijden van belang.

9. Meet de groei van je webwinkel

Er zijn heel veel tools die je kunt inzetten om de groei van je webwinkel te meten. Wanneer je jouw marketingactiviteiten niet meet, dan stop je misschien heel veel tijd, energie en geld in iets wat niet werkt. Het is daarom zonde als je ze niet inzet. Zo geven Google Analytics en Search Console je waardevolle data over je webwinkel; deze tools helpen je te begrijpen wat werkt en wat niet werkt.

Meer informatie?

Wil je meer weten? Neem gerust vrijblijvend contact met mij op. Ik help je graag verder!

Scroll naar boven