Facebook en/of Website of beide koppelen?

Duidelijk is dat Facebook (FB) aan een grote opmars bezig is in de digitale contact wereld. Wereldwijd kent FB al anderhalf miljard gebruikers en in Nederland is dat acht miljoen. Daarvan bezoekt ruim driekwart dagelijks de FB site. Ook bedrijven maken steeds meer gebruik van FB om hun diensten en producten te promoten. Door likes te verzamelen zorgen ze ervoor dat hun bedrijf almaar bekender wordt. De vraag dringt zich dan ook op hoe verhoudt Facebook zich tot de website? Is het laten maken van een website voldoende? Hieronder vergelijk ik beide met elkaar. Mijn conclusie uit die vergelijking is,  is dat niet of het één of het ander is. Door beide te gebruiken en aan elkaar te koppelen maak je ze beide sterker. Voor jou (de lezer van dit artikel) heb ik nu een speciale aanbieding. Het laten maken  van een website door mij, is nu inclusief het aanmaken en koppelen van een FB bedrijfspagina. Het koppelen van een bestaande FB pagina kan natuurlijk ook! Bel mij gerust vrijblijvend of benut het contactformulier.

FACEBOOK 

Voor

  • Snel en gratis– Een FB  pagina is eenvoudig op te zetten en is gratis.
  • Low-engagement– Als uw sociaal profiel niet langer werkt, kan je eenvoudig je pagina verwijderen of over schakelen naar een ander platform.
  • Wereldwijd– Het aantal bedrijven dat hun verkeer omleidt naar hun Facebook-site stijgt met 25% per jaar.
  • Betrokkenheid– FB stimuleert interactie en heeft de neiging ongedwongen en persoonlijk te zijn. Zo kan je gemakkelijk communiceren en relaties opbouwen.
  • Branding– Klanten zullen meer te weten komen over je zakelijke motieven, missie en doel, en op de hoogte blijven  door middel van jouw updates en hoe je op hen reageert. Dit verbetert de loyaliteit aan jouw merk.

 

Tegen

  • Beperkte design mogelijkheden– Met FB, moet je de voorgeschreven lay-out volgen. Je kan de kop en profiel foto aanpassen, maar de basis lay-out kan je niet veranderen.
  • Open forum– Consumenten kunnen vragen stellen en plaatsen hun feedback en klachten. Dat betekent dat je pagina voortdurend moet monitoren. Met andere woorden, het publiek kan commentaar op je sociale pagina geven of op hun eigen pagina die naar jou verwijst.  Je hebt dus niet de volledige controle.
  • Beperkte rapportage tools– Het niveau van de rapportage en functies die beschikbaar zijn vaak minder dan bij een website. Je krijgt enkel de informatie die FB kiest om te geven.
  • Gebrek aan eigenaarschap– voorwaarden van FB bepalen welke inhoud en promoties kunnen worden gepresenteerd.  Kijk ook eens naar wat er gebeurt als FB besluit de pagina te verwijderen als dit je enige aanwezigheid op het internet is.

 

WEBSITE

Voor

  • Kosteneffectief– Er zijn verschillende opties beschikbaar, variërend van gratis tot duur. Gratis websites, afhankelijk van jouw budget en zakelijke behoeften, kan een goed begin zijn. Je kan je site altijd verbeteren of mee laten groeien met je bedrijf.
  • Geloofwaardigheid– Consumenten verwachten dat bedrijven websites hebben. Zij vertrouwen een bedrijf meer als het een website heeft.
  • Volledige controle– Wanneer je een eigen website bezit, heb je veel meer keuzes over hoe het eruit ziet en de mogelijkheden die het heeft. Dat is ook zo als je een  gratis website builder gebruikt (bijv. WordPress)  en begint met een (gratis) template. Je kan een template personaliseren zodat het uniek lijkt.
  • Betere marketing– Met je eigen website, heb je meer ruimte om te communiceren en te verkopen aan je klanten. Een website heeft niet alleen meer ruimte om je bedrijf te presenteren ; maar je kunt ook meer marketing functies opnemen, zoals video’s, klanten recensies, blogs en speciale aanbiedingen.
  • Verminderde overhead– De meeste consumenten geven er de voorkeur aan om informatie van een bedrijf online te verkrijgen. Door je website een nuttige bron van informatie te maken, kan je besparen op je bedrijfskosten.
  • 24-uurs beschikbaarheid– Je bent “open for business” 24 uur per dag, 7 dagen per week, waar ook ter wereld – zelfs als je eigenlijk gesloten bent.

 

Tegen

  • Onderhoud– Afhankelijk van de grootte van je site, zal het up-to-date houden ervan enige tijd en inspanning vragen.
  • Toegenomen complexiteit– Hoe geavanceerder het ontwerp en functionaliteit, hoe meer geld en tijd nodig is voor het ontwerpen en opzetten van de site.
  • Meer marketing inspanning– Je moet werken om bezoekers naar je website te leiden. Dat betekent dat je een marketing strategie moet hebben en uit moet voeren.
Scroll naar boven